Statut
Dobro Powraca – Fundacja na rzecz Chorych na stwardnienie rozsiane i inne choroby przewlekłe
DZIAŁ I Postanowienia ogólne
§ 1
Dobro Powraca – Fundacja na rzecz Chorych na stwardnienie rozsiane i inne choroby przewlekłe, zwana dalej Fundacją, ustanowiona przez Annę Zelent i Piotra Szymczyka, zwanych dalej Fundatorami, aktem notarialnym z dnia 07.07.2009 r. sporządzonym w Kancelarii Notarialnej we Wrocławiu przy ul. Krawieckiej 3, działa na podstawie ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (t.j.; Dz. U. z 1991 r. nr 46, poz. 203 z późn. zm.), ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (t.j.; Dz. U. z 2014 r., poz. 1118 z późn. zm.) oraz niniejszego Statutu.
§ 2
Fundacja posiada osobowość prawną.
§ 3
Siedzibą Fundacji jest Wrocław.
§ 4
- Fundacja działa na terenie Rzeczypospolitej Polskiej.
- Fundacja może prowadzić działalność na terytorium innych państw. Dla celów współpracy z zagranicą Fundacja może posługiwać się tłumaczeniem nazwy w wybranych językach obcych.
- Skrócona nazwa Fundacji to Fundacja Dobro Powraca.
- Anglojęzyczna nazwa Fundacji to Foundation I care.
§ 5
Ministrem właściwym ze względu na cele Fundacji jest Minister Zdrowia.
§ 6
Czas trwania Fundacji jest nieograniczony.
§ 7
- Fundacja używa pieczęci z danymi identyfikacyjnymi Fundacji.
- Fundacja może używać wyróżniającego ją znaku graficznego.
§ 8
- Fundacja może tworzyć jednostki terenowe, oddziały, przedstawicielstwa, filie i inne jednostki organizacyjne w kraju i za granicą.
- Fundacja może być członkiem krajowych i międzynarodowych organizacji o podobnym celu działania i zgodnych z polskim prawem.
- Dla osiągnięcia swoich celów Fundacja może wspierać działalność innych osób fizycznych i prawnych, których działalność jest zbieżna z celami statutowymi Fundacji.
DZIAŁ II Cele Fundacji i ich realizacja
§ 9
Fundacja prowadzi wszechstronną działalność na rzecz dzieci i dorosłych chorych na stwardnienie rozsiane i inne choroby przewlekłe, a także osób z niepełnosprawnością oraz osób dotkniętych utratą zdrowia, z uwzględnieniem wszystkich negatywnych następstw tych chorób i stanów, w połączeniu z innymi występującymi u nich chorobami, w zakresie:
- gromadzenia funduszy na leczenie, rehabilitację, opiekę oraz pomoc społeczną,
- upowszechniania informacji na temat najnowszych sposobów leczenia,
- doradztwa, pomocy organizacyjno-socjalnej,
- wspierania zdrowia psychicznego,
- upowszechniania w społeczeństwie wiedzy o problemach osób chorych i z niepełnosprawnością,
- prowadzenia działalności integrującej chorych poprzez aktywność kulturalną, rekreacyjną, sportową oraz towarzyską,
- rzecznictwa interesów osób chorych i z niepełnosprawnością przed organami władzy państwowej i samorządowej oraz innymi podmiotami życia publicznego,
- podnoszenia jakości życia osób chorych i z niepełnosprawnością,
- ochrony i promocji zdrowia,
- działalności charytatywnej,
- udzielania osobom chorym i z niepełnosprawnością świadczeń z zakresu pomocy społecznej, celem umożliwienia im przezwyciężania trudnych sytuacji życiowych spowodowanych chorobą, których nie są oni w stanie pokonać wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości, poprzez zaspokajanie ich potrzeb, umożliwianie życia w warunkach odpowiadających godności człowieka, wspieranie działań zmierzających do usamodzielnienia osób chorych, ich integracji ze środowiskiem, wspieranie obecności osób chorych i z niepełnosprawnością na rynku pracy,
- działania na rzecz poprawy jakości życia osób chorych i z niepełnosprawnością, w tym poprawy ich warunków życiowych i zdrowotnych oraz zwiększanie ich uczestnictwa w życiu społecznym, gospodarczym, zawodowym i kulturalnym.
§ 10
Fundacja realizuje swoje cele, w tym również w zakresie udzielania pomocy społecznej osobom chorym na stwardnienie rozsiane i inne choroby przewlekłe, a także osobom z niepełnosprawnością oraz osobom dotkniętym utratą zdrowia, z uwzględnieniem wszystkich negatywnych następstw tych chorób i stanów, w połączeniu z innymi występującymi u nich chorobami, w szczególności poprzez:
- ułatwianie codziennego życia osobom chorym i z niepełnosprawnością, polegające w szczególności na zakupie sprzętu ortopedycznego, rehabilitacyjnego, medycznego, sportowego oraz przedmiotów codziennego użytku,
- zbiórkę funduszy z darowizn,
- zbiórkę środków z 1% podatku dochodowego od osób fizycznych,
- prowadzenie systemu subkont,
- wsparcie w finansowaniu terapii lekami oraz suplementami,
- wsparcie w finansowaniu terapii psychologicznej, urologicznej, logopedycznej, okulistycznej, dermatologicznej, stomatologicznej i innych łagodzących objawy choroby,
- wsparcie w finansowaniu badań diagnostycznych i laboratoryjnych,
- wsparcie w finansowaniu zabiegów i turnusów rehabilitacyjnych i innych wspomagających łagodzenie objawów choroby,
- dbanie o jakość życia osób chorych i z niepełnosprawnością obejmujące poprawę ich warunków życiowych, mieszkaniowych, socjalnych i zdrowotnych,
- działalność w zakresie organizacji czasu wolnego, sportu, turystyki i rekreacji,
- działalność edukacyjną i informacyjną dotyczącą najnowszych metod leczenia,
- wspieranie badań naukowych dotyczących stwardnienia rozsianego i chorób przewlekłych,
- udostępnianie publikacji medycznych dotyczących stwardnienia rozsianego i chorób przewlekłych,
- wyrażanie opinii w sprawach publicznych istotnych dla osób chorych i z niepełnosprawnością,
- prowadzenie akcji informacyjnych o prawach osób chorych i z niepełnosprawnością,
- organizowanie poparcia innych osób i podmiotów dla działalności Fundacji,
- wspieranie działalności edytorskiej związanej z upowszechnianiem wiedzy o stwardnieniu rozsianym i chorobach przewlekłych,
- rozwijanie kontaktów międzynarodowych i współpracę z organizacjami zagranicznymi,
- współpracę z organizacjami administracji samorządowej, państwowej, osobami prawnymi i fizycznymi, stowarzyszeniami i innymi fundacjami,
- inne działania zgodne z celami Fundacji.
DZIAŁ III Majątek, dochody i forma działalności Fundacji
§ 11
- Majątek Fundacji stanowi fundusz założycielski w kwocie 2.000 zł oraz środki finansowe i rzeczowe nabyte przez Fundację w toku działalności. Nadwyżka przychodów nad kosztami w całości przeznaczana jest na działalność pożytku publicznego.
- Fundacja odpowiada za swoje zobowiązania całym swoim majątkiem.
- Dochody Fundacji pochodzą z:
- darowizn, spadków i zapisów, dotacji, subwencji osób prawnych oraz innych nieodpłatnych przysporzeń,
- dochodów ze zbiórek i imprez publicznych od osób fizycznych,
- dochodów z majątku ruchomego i nieruchomego Fundacji,
- 1% podatku dochodowego od osób fizycznych,
- odsetek bankowych i innych zysków kapitałowych.
- Fundacja nie przyjmuje wpłat gotówkowych. Wszystkie wpłaty pochodzące ze źródeł wskazanych w ustępie poprzedzającym mogą być realizowane jedynie w formie bezgotówkowej.
§ 12
W przypadku powołania Fundacji do dziedziczenia, Zarząd składa oświadczenie o przyjęciu spadku z dobrodziejstwem inwentarza i to tylko wówczas, gdy w chwili składania tego oświadczenia jest oczywiste, że stan czynny spadku znacznie przewyższa długi spadkowe.
§ 13
Majątek Fundacji pozostaje pod szczególną prawną ochroną, w związku z tym zabrania się:
1) udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem Fundacji w stosunku do jej członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi członkowie, członkowie organów oraz pracownicy Fundacji pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli,
2) przekazywania majątku Fundacji na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
3) wykorzystywania majątku Fundacji na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie wynika bezpośrednio ze statutowego celu Fundacji,
4) zakupu towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie Fundacji, członkowie jej organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.
§ 14
- Fundacja może prowadzić działalność odpłatną i nieodpłatną pożytku publicznego, z tym zastrzeżeniem, iż wynagrodzenie uzyskiwane w ramach odpłatnej działalności pożytku publicznego nie jest wyższe od kosztów tej działalności.
- Przeciętne miesięczne wynagrodzenie osoby fizycznej z tytułu zatrudnienia przy wykonywaniu statutowej działalności odpłatnej pożytku publicznego nie przekracza 3-krotności przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za rok poprzedni.
- Fundacja przeznacza cały dochód (nadwyżkę przychodów nad kosztami) wyłącznie na działalność pożytku publicznego.
- Prowadzenie odpłatnej działalności wymaga rachunkowego wyodrębnienia tej formy działalności.
- Fundacja nie prowadzi działalności gospodarczej.
DZIAŁ IV Organy Fundacji
§ 15
Organami Fundacji są:
1) Rada Fundacji, zwana w dalszej części niniejszego Statutu – Radą,
2) Zarząd Fundacji, zwany w dalszej części niniejszego Statutu – Zarządem.
§ 16
Nie można łączyć członkostwa w organach Fundacji.
§ 17
Osoby wchodzące w skład Rady nie mogą pozostawać z osobami wchodzącymi w skład Zarządu w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej.
§ 18
Skazanie prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe wyklucza możliwość wchodzenia w skład Rady oraz Zarządu.
§ 19
Rada jest organem o uprawnieniach inicjatywnych, opiniodawczych, kontrolnych oraz nadzorczych.
§ 20
Rada składa się z 2 osób. W skład Rady mogą wchodzić Fundatorzy, z zastrzeżeniem § 16.
§ 21
Członkowie Rady mogą otrzymać zwrot uzasadnionych kosztów związanych z ich działalnością w Radzie lub wynagrodzenie w wysokości nie wyższej niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw ogłoszone przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za rok poprzedni.
§ 22
- Pierwszą Radę powołują Fundatorzy na okres 2 lat.
- Z zastrzeżeniem ust. 1 członkowie Rady powoływani są przez Radę na okres 5 lat, z możliwością ponownego powołania.
- Rada wybiera ze swego grona Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego Rady.
- Pracami Rady kieruje Przewodniczący.
- Przewodniczący Rady może udzielić pełnomocnictwa Wiceprzewodniczącemu lub innemu członkowi Rady w zakresie pełnionej przez niego funkcji.
- Przewodniczący Rady w szczególności:
1)ustala przedmiot, termin, miejsce posiedzenia Rady,
2) reprezentuje Radę na zewnątrz,
3) inicjuje i organizuje prace Rady.
§ 23
- Rada odbywa posiedzenia nie rzadziej niż dwa razy do roku.
- W posiedzeniu Rady bierze udział członek Zarządu, o ile zostanie zaproszony do wzięcia w nim udziału lub wezwany do złożenia wyjaśnień.
- Posiedzenia Rady zwołuje Przewodniczący Rady lub z jego upoważnienia Wiceprzewodniczący Rady, z własnej inicjatywy lub na wniosek Zarządu Fundacji lub Fundatora.
- Forma zwołania posiedzenia Rady jest dowolna. Zaproszenie na posiedzenie powinno jednak zostać przekazane każdemu członkowi Rady w taki sposób, aby osoba ta mogła zapoznać się z jego treścią.
§ 24
- Rada podejmuje decyzje w formie uchwał.
- Rada podejmuje uchwały zwykłą większością głosów, przy czym do ważności uchwały wymagana jest obecność co najmniej połowy członków, w tym Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego.
- Przy podejmowaniu uchwał każdy członek Rady ma w głosowaniu jeden głos, a w przypadku równej ilości głosów decyduje głos Przewodniczącego
§ 25
Do kompetencji Rady należy w szczególności:
- nadzór nad działalnością Zarządu Fundacji w szczególności w zakresie zgodności działań Zarządu z przepisami prawa, postanowieniami niniejszego Statutu i innymi wewnętrznymi regulacjami,
- zatwierdzanie opracowanych przez Zarząd rocznych programów i wieloletniej strategii działania Fundacji oraz nadzorowanie ich realizacji,
- rozpatrywanie i zatwierdzanie rocznego sprawozdania merytorycznego i finansowego Zarządu z działalności Fundacji,
- rozpatrywanie zmian w składzie osobowym Zarządu na wniosek Zarządu,
- powoływanie i odwoływanie członków Rady oraz członków Zarządu,
- ustalanie wysokości wynagrodzeń, nagród i premii członków Zarządu,
- występowanie do Zarządu z wnioskami dotyczącymi działalności Zarządu,
- podejmowanie uchwał w sprawie zmiany Statutu, połączenia się z inną fundacją, utworzenia oddziału Fundacji lub likwidacji Fundacji – na wniosek Zarządu.
§ 26
- Zmiany w składzie Rady mogą nastąpić w przypadku złożenia pisemnej rezygnacji z pełnienia tej funkcji, odwołania, śmierci osoby pełniącej tę funkcję lub utraty przez nią pełnej zdolności do czynności prawnych.
- Odwołania członka Rady dokonuje Przewodniczący Rady lub Wiceprzewodniczący na skutek:
- permanentnego uchylania się od wykonywania obowiązków członka Rady i nieuczestniczenia w posiedzeniach,
- trwałej utraty kontaktu z członkiem Rady, trwającej ponad rok,
- istotnego naruszenia postanowień Statutu i nierealizowania uchwał Rady,
- umyślnego działania na szkodę Fundacji i godzącego w dobre imię Fundacji.
- zaistnienia innych okoliczności uniemożliwiających sprawowanie funkcji członka Rady.
- Nowych członków powołuje Rada na miejsce osób, które przestały pełnić tę funkcję lub w celu rozszerzenia składu Rady.
§ 27
- Pierwszy Zarząd powołują Fundatorzy na okres 4 lat.
- Z zastrzeżeniem ust. 1 członkowie Zarządu powoływani są przez Radę na okres 5 lat z możliwością ponownego powołania.
- Zarząd Fundacji składa się z 1 do 5 członków.
- W przypadku Zarządu jednoosobowego, osoba wybrana w skład Zarządu pełni funkcję Prezesa Zarządu.
- W przypadku Zarządu wieloosobowego, Zarząd wybiera ze swego grona osoby pełniące funkcje Prezesa i Wiceprezesa, pozostałe osoby wchodzące w skład Zarządu pełnią funkcje członków Zarządu.
- W skład Zarządu mogą wchodzić Fundatorzy, z zastrzeżeniem § 16.
§ 28
Zarząd ma wszystkie i wyłączne kompetencje w zakresie zarządzania i reprezentowania Fundacji i odpowiada przed Radą za realizację celów statutowych Fundacji.
§ 29
Do kompetencji Zarządu należy w szczególności:
- reprezentowanie Fundacji na zewnątrz,
- opracowywanie i uchwalanie rocznych programów i wieloletniej strategii działania Fundacji, z uwzględnieniem wniosków Rady w tym zakresie,
- kierowanie pracami związanymi z realizacją celów statutowych Fundacji,
- zarządzanie majątkiem i funduszami Fundacji,
- przyjmowanie darowizn, spadków, subwencji, zapisów na rzecz Fundacji,
- ustalanie wielkości zatrudnienia, zasad wynagrodzenia oraz wielkości środków na wynagradzanie i nagrody dla pracowników biura Fundacji,
- powoływanie i odwoływanie osób pełniących stanowiska kierownicze w biurze Fundacji,
- tworzenie i likwidowanie jednostek organizacyjnych Fundacji,
- przygotowywanie i składanie Radzie rocznych sprawozdań merytorycznych i finansowych z działalności Fundacji,
- zgłaszanie Radzie wniosków w sprawie zmiany Statutu, połączenia z inną fundacją, utworzenia oddziału Fundacji lub likwidacji Fundacji,
- występowanie do Rady z wnioskiem dotyczącym zmiany lub poszerzenia składu osobowego Zarządu.
§ 30
- Posiedzenia Zarządu zwoływane są na wniosek Prezesa lub Wiceprezesa Zarządu.
- Zarząd podejmuje uchwały zwykłą większością głosów, przy czym do ważności uchwały wymagana jest obecność co najmniej połowy członków, w tym Prezesa lub Wiceprezesa.
- Przy podejmowaniu uchwał każdy członek Zarządu w głosowaniu ma jeden głos, a w przypadku równej ilości głosów decyduje głos Prezesa a podczas jego nieobecności głos Wiceprezesa.
- Forma zwołania posiedzenia Zarządu jest dowolna. Zaproszenie na posiedzenie powinno jednak zostać przekazane każdemu członkowi Zarządu w taki sposób, aby osoba ta mogła zapoznać się z jego treścią.
- Członkowie Zarządu mogą uczestniczyć w posiedzeniach przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej.
- Uchwały mogą zostać powzięte poza posiedzeniem Zarządu Fundacji, jeżeli wszyscy członkowie Zarządu wyrażą w formie dokumentowej zgodę na postanowienie, które ma być powzięte.
§ 31
W każdym przypadku oświadczenia woli w imieniu Fundacji składa Prezes Zarządu lub członek Zarządu upoważniony pisemnie przez Prezesa Zarządu.
§ 32
- Zmiany w składzie osobowym Zarządu dokonuje Rada.
- Rada może dokonać zmian przewidzianych w ust. 1 na wniosek Zarządu.
- Zmiany w składzie osobowym Zarządu mogą również nastąpić w przypadku złożenia pisemnej rezygnacji osoby wchodzącej w skład Zarządu, odwołania, śmierci osoby pełniącej tę funkcję lub utraty przez nią pełnej zdolności do czynności prawnych.
- Złożenie wniosku do Rady o odwołanie przez Radę osoby wchodzącej w skład Zarządu może nastąpić w przypadku:
- permanentnego uchylania się od wykonywania obowiązków i nieuczestniczenia w posiedzeniach,
- utraty kontaktu z osobą wchodząca w skład Zarządu przez okres dłuższy niż rok,
- istotnego naruszenia postanowień Statutu i nierealizowania uchwał Zarządu,
- utraty zaufania w stosunku do członka Zarządu,
- umyślnego działania na szkodę Fundacji i godzącego w dobre imię Fundacji,
- zaistnienia innych okoliczności uniemożliwiających sprawowanie funkcji członka Zarządu.
§ 33
W umowach między Fundacją a członkiem Zarządu Fundację reprezentuje pełnomocnik powołany uchwałą Rady do dokonania określonej czynności prawnej.
§ 34
Członek Zarządu może otrzymywać wynagrodzenie z tytułu pełnionej funkcji wyłącznie na podstawie aktu powołania do Zarządu bądź może być zatrudniony w Fundacji na podstawie umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej, której przedmiotem będzie prowadzenie spraw Fundacji za wynagrodzeniem.
DZIAŁ V Zmiana Statutu
§ 35
- Zmiany w Statucie Fundacji dokonuje Rada uchwałą na wniosek Zarządu.
- Zmiana Statutu może dotyczyć istotnych celów Fundacji.
DZIAŁ VI Postanowienia końcowe
§ 36
- Fundacja podlega likwidacji w razie wyczerpania środków finansowych i majątku Fundacji.
2. Decyzję w sprawie likwidacji Fundacji podejmuje Rada w drodze jednomyślnej uchwały na wniosek Zarządu. - Likwidację Fundacji przeprowadza Zarząd.
- Majątek powstały po likwidacji Fundacji przekazuje się instytucjom, których działalność jest zbieżna z celami Fundacji.
§ 37
Statut niniejszy zaczyna obowiązywać od momentu zarejestrowania go przez właściwy Sąd Rejestrowy.