Czym jest autyzm?
Autyzm jest neurologicznym spektrum zaburzeń rozwojowych, które wpływają na sposób funkcjonowania jednostki w obszarze społecznym, komunikacyjnym i behawioralnym. To zaburzenie, które wpływa na funkcjonowanie mózgu i przez to zachowanie osoby, która ma zdiagnozowaną tę jednostkę. Diagnozuje się je częściej u chłopców niż dziewczynek.
Lekarze opracowali triadę autyzmu, czyli wyodrębnili trzy aspekty, z którymi osoby z tym zaburzeniem mają trudności. Pierwszy nawiązuje do interakcji społecznych, a konkretnie problemów ze zrozumieniem zachowań innych osób. Gesty i mimika twarzy dla kogoś z autyzmem są trudne do zinterpretowania, dlatego wyzwaniem może być choćby nawiązywanie przyjaźni. Drugi aspekt wiąże się z komunikacją i może ona wyglądać bardzo specyficznie. Osoba z autyzmem może nie mówić lub wypowiadać się w sposób oceniany przez innych jako dziwny czy nieadekwatny do sytuacji. Ostatni objaw związany z autyzmem dotyczy wzorców i rutyn, które są bardzo charakterystyczne dla osób z tym zaburzeniem. Dziecko układa zabawki zawsze w tej samej kolejności, dorosły idzie zawsze tą samą drogą. Autyzm często jest łączony z różnorodnymi wyzwaniami, ale czy można go jednoznacznie określić jako niepełnosprawność?
Autyzm a niepełnosprawność – różne podejścia do zagadnienia
Warto podkreślić, że spojrzenie na autyzm ewoluowało w ciągu ostatnich lat. Dawniej uważano, że jest to wyłącznie deficyt, który prowadzi do niepełnosprawności. Obecnie, coraz większa liczba ekspertów, organizacji i Osób z autyzmem podkreśla konieczność zmiany perspektywy. Autyzm jest teraz definiowany jako specyficzny sposób postrzegania świata i interakcji społecznych, który może wiązać się z wyzwaniami, ale również z unikalnymi zdolnościami i talentami. Osoby z autyzmem mogą mieć trudność z komunikacją, interakcjami społecznymi czy z podejmowaniem działań. Autyzm nie jest jednak równoznaczny z niepełnosprawnością intelektualną. Zdarza się jednak, że podczas diagnozy autyzmu u dzieci pojawia się również dodatkowa diagnoza dotycząca niepełnosprawności intelektualnej.
Spektrum autyzmu
Autyzm nie jest chorobą, ale zaburzeniem, które definiuje się jako spektrum. Oznacza to, że przejawia się on w różny sposób u osób, u których go zdiagnozowano. Podejście do opieki nad Osobą z autyzmem i jej rozwój są więc inne niż w przypadku Osoby z niepełnosprawnością intelektualną. Często podkreśla się, że Osoby w spektrum autyzmu posiadają indywidualne umiejętności, zainteresowania i perspektywy, które mogą przynosić wartość społeczeństwu. Ważne jest, aby uznać i docenić te różnice, a także zapewnić odpowiednie wsparcie i dostęp do nauki i rozwoju dla Osób z autyzmem.
Rozwiązania systemowe
W niektórych krajach prawnie uznaje się autyzm jako niepełnosprawność, ponieważ może wiązać się z wyzwaniami w funkcjonowaniu społecznym i codziennym życiu. W takim kontekście uznaje się go za niepełnosprawność, aby zapewnić Osobom z autyzmem odpowiednie wsparcie, dostęp do usług i środków pomocowych. Oznacza to łatwiejszy dostęp do dofinansowania leczenia, akcesoriów medycznych i tym podobnych.
Jednak nie wszyscy zgadzają się z tym podejściem. Niektóre Osoby z autyzmem, organizacje i eksperci podkreślają, że autyzm to po prostu inny sposób bycia i postrzegania świata. Zamiast koncentrować się na deficytach i ograniczeniach, skupiają się na identyfikowaniu mocnych stron, zdolności i talentów osób z autyzmem.
Podsumowanie
Autyzm o wiele częściej rozumiany jest jako zespół zaburzeń rozwojowych niż niepełnosprawność. Jest to dość złożone spektrum, ale każda Osoba z autyzmem jest wyjątkowa. Warto podkreślać jej unikalność, czy różnorodność, doceniać talenty i umiejętności, a jednocześnie zapewnić wsparcie oraz środki, aby pomóc jej w rozwoju i osiągnięciu pełni swojego potencjału. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o tym zaburzeniu lub pomóc osobom, które je mają, zapraszamy do zapoznania się z działalnością Dobro Powraca – Fundacji na rzecz chorych na stwardnienie rozsiane i inne choroby przewlekłe. Razem możemy pomóc tym, którzy tego potrzebują.